Sejarah merupakan elemen yang terdapat
dalam bidang Sains Sosial atau dalam kefahaman Islam dipanggil Sunnah
Ijtima’iyyah. Sejarah mempunyai kepentingan yang sangat tinggi untuk melahirkan
dan membina seorang individu yang mempunyai ciri kepimpinan, berpengatahuan
luas dan mempunyai fikiran yang kreatif, kritis dan inovatif. Sejarah merupakan
salah satu daripada tentera Allah akan menguatkan hati. Kenyataan ini dikuatkan
lagi dengan firman Allah di dalam Al-Quran, Surah Hud ayat ke-120 yang
bermaksud:
“Dan
tiap-tiap berita dari Rasul-rasul itu, Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad)
untuk menguatkan hatimu dengannya. Dan telah datang kepadamu dalam berita ini
kebenaran dan pengajaran serta peringatan bagi orang-orang yang beriman.”
Oleh itu, sejarah
amat penting dalam memberi peringatan dan pengajaran kepada manusia supaya
mereka sentiasa beringat dan mengelak daripada sejarah buruk kembali berulang
serta mengekalkan kegemilangan. Begitulah juga yang perlu diamalkan di
Malaysia. Pembelajaran sejarah amat penting dalam usaha untuk mengekalkan
keamanan, perpaduan dan kemerdekaan negara. Melihat kepentingan ini, Kurikulum
Baru Sekolah Rendah (KBSR) telah dilaksanakan disemua sekolah rendah diseluruh
negeri pada tahun 1983 dan telah dipecahkan kepada dua tahap iaitu Tahap Satu
dan Tahap Dua.
Membaca, menulis
dan mengira (3M) merupakan kemahiran asas yang diutamakan dalam pelaksanaan
KBSR Tahap Satu. Unsur sejarah telah diterapkan dalam sistem pendidikan ini
dalam memupuk dan memastikan asas 3M dapat dikuasai oleh semua pelajar. Dalam
memupuk kemahiran membaca dan menulis, pelajar telah diberikan pelajaran
mengenai bahasa dalam subjek Bahasa Melayu. Subjek Bahasa Melayu digunakan sebagai
medium penerapan sejarah dalam pendidikan iaitu di dalam isi kandungan
pendidikan Bahasa Melayu itu sendiri. Penerapan ini umpama peribahasa menyelam
sambil minum air. Hal ini kerana pelajar dapat menguasai kemahiran asas yang
ditetapkan KBSR disamping memperoleh pengetahuan dalam mengasah kemahiran asas
tersebut. Murid boleh menguasai kemahiran asas dalam subjek Bahasa Melayu iaitu
menulis dan membaca dalam masa yang sama memperoleh pengetahuan sejarah hasil
daripada penulisan dan pembacaan mereka.
Subjek
sejarah masih tidak mampu untuk berdiri sendiri untuk dilaksanakan dalam KBSR
Tahap Satu kerana pelajar masih bertumpu untuk menguasai kemahiran 3M terlebih
dahulu. Oleh itu, unsur sejarah hanya diterapkan melalui subjek-subjek tertentu
sebagai pendedahan awal kepada murid sekolah rendah tahap satu mengenai sejarah
negara. Untuk melahirkan pelajar yang bukan sahaja mahir dalam 3M tetapi juga
berpengetahuan, unsur sejarah telah diterapkan disamping dapat membentuk
peribadi anak muda yang bersatu padu dan bersemangat patriotik. Hal ini
membuatkan kenapa relevannya penggantian kurikulum lama dengan KBSR.
Tahap Dua KBSR pula berfokuskan kepada
pengukuhan kemahiran asas, berkemahiran belajar serta kemahiran berfikir secara
kritis dan kreatif. Tahap Dua KBSR amatlah berbeza dengan Tahap Satu KBSR. Oleh
itu, penekanan diberikan dari segi pengukuhan dan pengamalan kemahiran asas
untuk dipraktikkan dalam memperoleh kemahiran dan ilmu lain. Terdapat tiga
kompenen dalam kurikulum Tahap Dua iaitu Kemahiran Asas, Kesenian dan Rekreasi
dan mata pelajaran sejarah telah diterapkan di dalam kompenen yang ketiga iaitu
kemanusiaan dan persekitaran yang berada di bawah matapelajaran Alam dan
Melayu. Matapelajaran Alam dan Melayu telah diajar mulai tahun empat sekolah rendah.
Kemahiran-kemahiran ini telah
diterapkan bagi membina jati diri murid akan semangat kebangsaan. Nilai
kepentingan hidup dengan bersatu padu dalam masyarakat yang berbilang kaum juga
dapat diterapkan. Selain meningkat nilai kewarganegaraan dan semangat cinta
akan negara, pendidikan sejarah di sekolah rendah juga digunakan untuk
menyediakan pelajar dengan pengetahuan yang luas dan melahirkan pelajar yang
penuh ilmu di dada. Dengan adanya pengetahuan yang meluas ini, pelajar akan
belajar dalam membuat keputusan berdasarkan semua sudut dengan mempraktikkan
segala pengetahuan yang diperoleh. Hal ini tidak menjadikan pelajar yang ilmu
penuh di dada tetapi kosong tidak diamalkan ilmu tersebut bahkan melahirkan
murid yang sentiasa mengamalkan segala ilmu yang diperolehnya.
Bagi melaksanakan matlamat KBSR,
matapelajaran sejarah telah digabungkan dengan pelbagai bidang dan
matapelajaran seperti sivik, sains, geografi, hal ehwal tempatan dan pendidikan
kesihatan. Gabungan ini membolehkan pelajar mempelajari kemahiran subjek
tersebut disamping memperoleh pengetahuan mengenai sejarah. Aspek sejarah pula
telah diperkenalkan melalui matapelajaran Alam dan Melayu iaitu melalui sejarah kebudayaan, adat resam,
perlembagaan, pembangunan negara, perusahaan dan pengangkutan. Kesemua aspek
sejarah ini telah ditekankan mengenai kebudayaan negara untuk memupuk pelajar
supaya tidak alpa dengan budaya yang berada di Malaysia. Pelajar akan lebih
menghargai keunikan dan kepelbagaian budaya dan adat resam di Malaysia dengan
adanya penekanan kepada kebudayaan negara. Keunikan ini akan menjadi kebanggaan
pelajar dan akan berusaha mengekalkan keunikan tersebut supaya tidak pupu
ditelan zaman. Hal ini akan melahirkan generasi penyambung budaya dan adat
resam negara yang hidup harmoni dalam masyarakat berbilang kaum.
Masa terus berlalu, berudu menjadi
katak, ulat menjadi rama-rama dan begitu juga jadinya kepada KBSR yang juga
mengalami perubahan mengikut kepentingan zaman untuk keperluan masa hadapan. Kurikulum
Baru Sekolah Rendah telah diadakan semakan bagi mengenal pasti kerelevanannya
merentas masa. Tujuan semakan ini dilakukan ialah bagi meningkatkan mutu
pengajaran dan pembelajaran berdasarkan konsep kesepaduan serta memberi
penekanan dalam melahirkan negara yang maju dengan masyarakat yang berilmu.
Justeru, pada 1993 Kurikulum Baru Sekolah Rendah telah diganti dengan Kurikulum
Bersepadu Sekolah Rendah selaras dengan apa yang tertulis di dalam Falsafah
Pendidikan Negara (FPN) yang tertulis pada 1988.
Berikut kepada keperluan pendidikan
untuk bergerak seiringan dengan keperluan zaman untuk melahirkan generasi yang
sesuai dengan masa hadapan, pemindaan telah dilaksanakan oleh KPM bagi
memastikan pendidikan bergerak sezaman dengan kemajuan negara. Kurikulum Baru
Sekolah Rendah telah digantikan dengan Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah. Falsafah
Pendidikan Negara (FPN) yang telah ditulis pada 1988 telah ditukar namanya
kepada Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) pada 1996. Selaras dengan keperluan
FPN yang ditulis ketika itu, konsep bersepadu menjadi tumpuan utama dalam kurikulum
dan pengajaran di sekolah. Melalui konsep kesepaduan, gambaran tentang sesuatu
perkara dapat dilihat secara keseluruhan. Murid dapat membezakan yang mana
perkara ini lebih baik. Unsur-unsur pengetahuan, kemahiran dan nilai dalam
kandungan KBSR diintegrasikan supaya terdapat kesepaduan.
Dalam konteks kesepaduan Kurikulum Bersepadu
Sekolah Rendah, pembangunan insan dapat dilihat secara seimbang, meyeluruh dan
bersepadu. Sehubungan itu, unsur-unsur pengetahuan, kemahiran dan nilai dalam
kandungan isi pelajaran diintegrasikan supaya terdapat kesepaduan dan keharmonian.
Unsur intelek, rohani, emosi dan jasmani dalam proses pengajaran dan
pembelajaran juga dapat dipupuk sekali gus menjadi aset utama dalam pembangunan
negara (Pusat Perkembangan Kurikulum, 1990). Oleh itu, negara dapat melahirkan
pelajar yang bersepadu, berkemahiran dan memiliki pengetahuan luas.
Dalam melaksanakan Kurikulum Bersepadu
Sekolah Rendah ini, pemisahan sejarah dalam pelajaran sivik, sains, Ilmu
Kesihatan dan Hal Ehwal Tempatan telah dilaksanakan. Pemisahan ini telah
membawa penggabungan matapelajaran sejarah dengan matapelajaran geografi.
Penggabungan kedua-dua matapelajaran ini telah melahirkan matapelajaran baru
iaitu subjek Kajian Tempatan. Kajian Tempatan merangkumi bidang kemanusiaan dan
kemasyarakatan yang melibatkan kajian interaksi sesama manusia serta persekitaran
dan bidang ini amat memenuhi keperluan Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah iaitu
untuk melahirkan generasi yang bersepadu.
Kajian Tempatan lebih menceritakan
mengenai kehidupan masyarakat terdahulu dan bagaimana mereka dapat menyesuaikan
diri dengan keadaan geografi dan kekurangan banyak kemudahan teknologi seperti
yang kita kecapi sekarang. Pelajar akan belajar bagaimana cara hidup, makanan,
sistem dan ekonomi yang dilaksanakan masyarakat terdahulu. Kajian Tempatan
mempunyai perkaitan yang amat kuat dengan pengajaran sejarah yang terdapat di
dalam KBSR Tahap Satu. Subjek Kajian Tempatan telah diajarkan kepada murid
mulai murid darjah empat. Hal ini bertujuan untuk menguatkan dan mengukuhkan
lagi kemahiran asas semasa di tahap satu dengan pengetahuan, pemahaman,
kesedaran dan nilai yang akan diterapkan di dalam subjek Kajian Tempatan.
Pelaksanaan subjek Kajian Tempatan amat sesuai dalam memupuk nilai kesepaduan
dalam diri pelajar di samping dapat melahirkan generasi yang memiliki nilai dan
semangat patriotik yang tinggi.
Kajian Tempatan yang diperkenalkan
amat berbeza dengan subjek sejarah yang terdapat pada kurikulum sebelum ini.
Hal ini kerana proses pengajaran dan pembelajaran Kajian Tempatan adalah
berkonsepkan berpusat kepada pelajar. Pelajar dapat mengaitkan sendiri nilai
dan kepentingan sejarah dengan diri sendiri. Dengan ini, pelajar yang
menghargai nilai dan kepentingan sejarah dapat dilahirkan. Kajian Tempatan
disampaikan dengan penekanan dalam nilai sejarah dalam proses pengajaran dan
pembelajaran. Hal ini bertujuan untuk melahirkan pelajar yang mempunyai
pengetahuan yang luas tentang sejarah negara. Namun subjek Kajian Tempatan
kurang menjadi fokus para guru kerana berlakunya sngkalan mengenai kepentingan
Kajian Tempatan dilaksanakan. Selain itu, tiadanya subjek Kajian Sejarah dalam
Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) telah mengurangkan lagi fokus terhadap
matapelajaran ini. Sekiranya matapelajaran ini diberikan fokus yang sama dengan
matapelajaran teras yang lain, sudah pasti akan lahirnya ramai generasi yang memiliki
semangat bersepadu dan patriotik yang tinggi.
Era abad ke-21 ini telah membawa
banyak perkembangan yang pesat terutama dalam bidang sains dan teknologi serta
bidang ICT yang meluas dalam membawa perubahan ini. Perubahan ini membawa kesan
yang besar kepada seluruh aspek dan perubahan yang bersifat globalisasi. Cabaran
dunia baru dan global ini bersifat berubah dari semasa ke semasa. Oleh yang
demikian, kurikulum sekolah perlu selaras dengan perkembangan global tersebut
supaya cabaran masa hadapan dapat dihadapi dengan jayanya. Oleh itu, kurikulum
bersepadu telah dikaji semula bagi memastikan kurikulum di sekolah bersifat
holistik dan sentiasa relevan dengan perkembangan semasa bagi melahirkan modal
insan seimbang yang mampu berdepan dengan cabaran semasa dan cabaran masa
hadapan. Sehubungan itu, mulai tahun 2011 Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah
telah ditransformasikan kepada Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR).
Transformasi tersebut merupakan
pengukuhan dan penambahbaikan kepada Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah yang
melibatkan perubahan bentuk organisasi, kandungan, pedagogi, peruntukan masa,
kaedah pentaksiran, bahan dan pengurusan kurikulum di sekolah. Di peringkat
awalnya, iaitu pada 31 Mac 2009 hingga akhir Jun 2009, KSSR telah menjalani uji
rintis di 500 buah sekolah rendah yang terpilih. Daripada jumlah tersebut, 50
buah sekolah menjalani uji rintis bagi semua mata pelajaran, manakala 450 buah
sekolah lagi menjalani uji rintis bagi matapelajaran yang terpilih sahaja. Pada
14 Oktober 2010, Kementerian Pelajaran Malaysia jelas meminta semua
sekolah rendah melaksanakan KSSR untuk murid Tahun 1 mulai 2011. KSSR diharap
akan membekali generasi masa hadapan dengan bekalan-bekalan untuk menghadapi
cabaran.
Kepentingan sejarah telah mewujudkan
sejarah sebagai matapelajaran yang wajib dipelajari di tahad dua sekolah rendah
oleh Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) mulai tahun 2014. Menurut
Alimuddin Mohd Dom (2013), subjek sejarah telah diperkenalkan mulai tahun empat
tahap dua sekolah rendah melalui gabungan beberapa mata pelajaran yang
bertujuan untuk menanam semangat kenegaraan, patriotisme dan memupuk nilai
peribadi yang mulia dalam kalangan murid. Hal ini selarilah dengan matlamat
kurikulum sejarah yang ditetapkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM)
iaitu sejarah membolehkan murid untuk memahami tingkah laku manusia, sebab dan
akibat, keunikan sejarah tanah air dan kegemilangan negara dalam usaha
melahirkan warganegara yang patriotik dan menjunjung amalan demokrasi di
Malaysia. melalui subjek sejarah juga dapat melahirkan murid yang mampu
menganalisis dan menilai fakta sejarah dengan matang.
KSSR
mata pelajaran sejarah telah dibina dengan berasaskan enam tunjang yang berkait
antara satu sama lain iaitu komunikasi, kerohanian, sikap dan nilai,
kemanusiaan, literasi sains dan teknologi dan keterampilan diri (Bahagian
Perkembangan Kurikulum, 2010). Enam tunjang ini dikaitkan dengan kemahiran
berfikir aras tinggi bagi melahirkan modal insan yang seimbang dan harmonis
serta berpengatahuan dan berketerampilan. Enam tunjang ini mewakili bidang
ilmu, kemahiran dan nilai yang menjadi asas kepada pembangunan insan yang
berfikiran kreatif, kritis dan inovatif.
KSSR juga telah
mewujudkan modul teras tema yang wajib dipelajari oleh semua murid dan sebagai
tarikan kepada murid dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Modul teras tema
menggabungkan beberapa disiplin ilmu dalam satu modul. Terdapat dua modul teras
tema iaitu Dunia Kesenian yang terdiri daripada Dunia Seni Visual dan Dunia
Muzik. Manakala modul kedua merupakan modul Dunia Sains dan Teknologi (DST)
yang menggabungkan disiplin sains, Reka Bentuk Teknologi (RBT) dan Teknologi
Maklumat dan Komunikasi (TMK). Menurut Najib Razak (2013), Malaysia perlu
melaksanakan perubahan untuk melonjakkan pencapaian memenuhi aspirasi yang
tinggi dalam persekitaran global yang semakin kompetitif bagi memastikan
pelajar memiliki kemahiran yang diperlukan pada abad ke-21. Oleh itu,
matapelajaran sejarah diterapkan supaya lahir generasi yang berpengatahuan luas
dan berfikir secara kreatif, kritis dan inovatif selaras dengan Falsafah
Pendidikan Kebangsaan (Kementerian Pendidikan Malaysia, 1992).
Wawasan 2020
menyarankan Malaysia menjadi negara maju mengikut acuan kita sendiri. Oleh itu,
rakyat Malaysia perlu mempunyai pengetahuan tentang dunia luar supaya
berkemampuan untuk bersaing dengan mereka (Zainal Abidin Ahmad, 1998). Untuk
mengembangkan pengetahuan tersebut, pengetahuan mengenai tanah air sendiri
mestilah didahulukan dan mesti diterapkan dalam diri generasi baru. Oleh itu,
telah diperkenalkan tema yang ditekankan dalam kurikulum sejarah sekolah rendah
iaitu tema Mengenal Negara Kita, Sejarah Negara Kita, Kewarganegaraan dan
Cintai Tanah Air. Justeru, berdasarkan pengetahuan dan pemahaman aspek-aspek sejarah
negara, murid dibimbing untuk menganalisis dan menilai fakta-fakta sejarah
secara rasional (Carmen & Adams, 1984). Hasil daripada pemahaman dan
penghayatan sejarah negara, murid dapat membina kekuatan semangat cinta akan
negara. Konsep sebab dan akibat yang ditekankan pula menyebabkan murid tahu
akan kepentingan sejarah dalam usaha untuk mengekalkan keharmonian negara.
Dalam usaha untuk
melahirkan generasi yang dapat memenuhi matlamat dan aspirasi negara,
pendekatan pengajaran dan pembelajaran pendidikan sejarah perlu menjurus kepada
pemupukan kemahiran berfikir dan kemahiran pemikiran sejarah di kalangan murid
di samping nilai-nilai murni dan semangat patriotik (Azizi Yahya, 2006). Oleh
itu, sejarah sebagai satu cabang ilmu perlulah ditekankan sebagai ilmu yang
praktikal dan mampu membentuk setiap warganegara Malaysia yang berjiwa patriotik.
Nilai semangat cinta akan negara ini dapat dipupuk dalam kalangan generasi muda
apabila aspek Perlembagaan Persekutuan dan kemerdekaan tanah air diberikan
keutamaan dan penekanan dalam kurikulum sejarah sekolah rendah.
Penekanan subjek
sejarah juga dilakukan dalam perspektif keunikan tanah air. Negara kita
memiliki keunikan yang tersendiri yang sukar didapati di negara lain. Keunikan
itu lahir daripada kepelbagaian kaum yang terdapat di Malaysia. Kepelbagaian
kaum membawa kepada kepelbagaian agama, budaya dan adat resam. Hal ini
menjadikan Malaysia unik kerana kaya dengan adat resam dan budaya. Oleh itu,
untuk memelihara keunikan ini, matapelajaran sejarah memainkan peranan untuk
pelajar lebih menilai warisan negara yang akhirnya membawa kepada penerangan
yang jelas mengenai kehidupan dan kebudayaan masyarakat dahulu dan masyarakat
kini di Malaysia. Menghargai warisan negara dapat melahirkan generasi baru
Malaysia yang menghormati semua kaum, budaya serta agama dalam usaha untuk
memupuk kefahaman dan perpaduan antara kaum (Awang Had Salleh, 1983). Oleh itu,
nilai ini amat penting bagi mengekalkan perpaduan bagi menjamin kemakmuran
negara dan nilai ini perlu diterapkan dalam kalangan generasi muka kerana
merekalah penyambung warisan. Penyambung warisan yang akan mengekalkan
perpaduan negara dan dengan adanya nilai ini, maka perpaduan negara akan terus
kukuh.
Sejarah bukan
sahaja menceritakan mengenai warisan dan kepelbagaian yang terdapat di Malaysia
tetapi sejarah juga penting dalam memelihara kedaulatan negara (Putman, 1998).
Sejarah yang menekankan konsep kedaulatan negara akan mendedahkan pelajar
dengan pelbagai kejayaan negara iaitu dalam bidang ekonomi, sosial dan pelbagai
pencapaian lain yang mendapat pengiktirafan antarabangsa. Pendedahan ini
akhirnya akan melahirkan perasaan bangga dengan pencapaian negara. Oleh itu,
semangat yang lahir bukan sahaja untuk mengekalkan pencapaian tersebut, malah
pelajar akan memperoleh satu titik tolak untuk membawa negara mengecapi
pencapaian yang lebih tinggi. Titik tolak ini membuatkan murid bersedia dan
tahu cabaran yang akan mereka hadapi bagi meraih serta mengekalkan pencapaian
negara. Mereka mampu membuat keputusan yang betul berdasarkan pengetahuan dan
pemahaman mereka serta mengenai cabaran yang bakal dihadapi dalam usaha untuk
meningkatkan kedaulatan negara. Nilai ini perlu ditanam bagi melahirkan
pemimpin yang mampu memimpin negara dengan konsep kedaulatan yang tinggi bagi
mengekalkan Malaysia untuk terus berdiri di persada dunia.
Secara tuntasnya,
dalam usaha kerajaan ke arah mengecapi Wawasan 2020, kurikulum sejarah sekolah
rendah amatlah penting dalam menyediakan generasi baru yang bertepatan dengan
Wawasan 2020 yang telah ditetapkan. Penerapan subjek sejarah mampu melahirkan
generasi yang bersatu padu, berbangga menjadi rakyat Malaysia, berpengetahuan
luas dan menjadi warganegara yang cemerlang dalam segala aspek (Abd. Rahim,
2001). Segala nilai ini amat diperlukan bagi memastikan legasi dan kemerdekaan
yang dikecapi negara terus kekal. Kurikulum sejarah juga mampu menerapkan nilai
kemasyarakatan yang tinggi dan semangat patriotik dalam kalangan pelajar. Oleh
itu, sejarah amat penting dalam memastikan kedaulatan sesebuah negara kerana
tingginya nilai cinta akan anak air. Malaysia yang semakin maju akan menghadapi
cabaran yang besar dalam masa hadapan serta masalah dalam kesepaduan dan
kedaulatan negara akan tercalar. Untuk menghadapi cabaran tersebut, sejarah memainkan
peranan penting dalam memupuk nilai semangat cinta akan negara dan semangat
patriotik. Dengan ini, kedaulatan negara akan terus kekal dan terus menjadi
warisan kepada generasi baru.
No comments:
Post a Comment