[Nota PPISMP] Sejarah Malaysia Moden : Ahmad Boestamam

              Perjuangan dalam menuntut kemerdekaan melibatkan ramai tokoh sama ada yang berhaluan kanan atau pun berhaluan kiri. Tokoh berhaluan kanan seperti Tunku Abdul Rahman memainkan peranan penting dalam menuntut kemerdekaan melalui pendekatan rundingan beliau. Perjuangan kemerdekaan bukan sahaja melibatkan golongan berhaluan kanan, terdapat juga tokoh yang memperkuatkan lagi memperjuangkan kemerdekaan dengan menggunakan pendekatan radikal ataupun berhaluan kiri. Perlulah difahami bahawa pendekatan radikal sebelum merdeka amat berbeza dengan masa kini. Menurut Ku Seman Ku Hussain (2005), Datuk Profesor Ramlah Adam pernah menulis bahawa walaupun tokoh berhaluan kiri ini bersifat radikal, namun dalam perjuangan menuntut kemerdekaan sangat bermakna dalam memberi satu perjuangan yang kental dan tidak bersifat pak turut.

Radikalisme di Tanah Melayu merupakan semangat perjuangan yang membela masyarakat daripada pelbagai aspek melalui cara tidak bekerjasama dengan pihak British menyebabkan mereka digelar dan dicop sebagai golongan berhaluan kiri. Walaupun berhaluan kiri, namun fokus perjuangan mereka tetap untuk menuntut kemerdekaan berbanding yang berlaku pada hari ini yang lebih bersifat peribadi. Hal ini menunjukkan bahawa tokoh berhaluan kiri seperti Ahmad Boestamam[1] turut membakar lagi perjuangan menuntut kemerdekaan melalui haluan kiri yang tidak berkompromi dengan penjajah British.

            Ahmad Boestamam telah melakukan pelbagai usaha dalam menuntut kemerdekaan dan salah satu usaha beliau ialah melalui penulisan. Beliau menekankan kesedaran politik dalam kalangan masyarakat Melayu melalui penulisan beliau sehinggakan beliau merupakan antara wartawan akhbar yang sangat prolifik[2] pada zaman tersebut. Beliau juga banyak berkarya di dalam akhbar kerana pada masa itu akhbar merupakan wadah utama penduduk Tanah Melayu bagi memperoleh maklumat sejak Perang Dunia Kedua berbeza dengan zaman sekarang yang segala sumber maklumat hanya berada di hujung jari. Oleh itu, Ahmad Boestamam mendapati kaedah untuk membakar semangat bangsa Melayu untuk menentang British melalui penulisan di akhbar merupakan cara yang paling berkesan untuk menyuarakan semangat tersebut di seluruh Tanah Melayu.

            Ramai tokoh radikal yang mempelopori bidang kewartawanan dan kesusteraan bagi menyedarkan masyarakat Tanah Melayu untuk merdeka dan telah memberikan banyak kesan baik kepada dasar perjuangan mereka seperti tertubuhnya secara rasmi akhbar Suara Rakyat[3] pada Ogos 1945. Menurut Ishak Saat (2010), akhbar Suara Rakyat membolehkan segala luahan boleh dibentuk di dalam penulisan di dada-dada akhbar ini tanpa perlu rasa takut. Kesempatan ini digunakan Ahmad Boestamam untuk mengetengahkan pelbagai idea dan pendapat beliau tentang kemunduran orang Melayu membuatkan mereka perlu bangkit untuk membela bangsa mereka sendiri.

Wadah Suara Rakyat ini digunakan sebaiknya oleh Ahmad Boestamam sehinggakan dapat mematangkan bentuk penulisan beliau dalam memberikan pemikiran yang bernas serta tajam tetapi mampu menyentuh hati masyarakat menyebababkan beliau sentiasa diawasi oleh pihak British.  Beliau juga banyak mengkritik tindakkan British yang menindas masyarakat Melayu dan bersifat tidak demokratik. Ahmad Boestamam telah membuatkan akhbar Suara Rakyat berkembang dan diterima baik oleh masyarakat sehinggakan dapat mewujudkan satu akhbar baru yang ditulis dalam bahasa Inggeris iaitu Voice of The People bagi menarik golongan asing dan elit Melayu dalam perjuangan menuntut kemerdekaan.

Ahmad Boestamam juga merupakan orang yang bertanggungjawab menyusun Testament Politik Angkatan Pemuda Insaf (API) yang menjadi lambang kepada semangat juangnya yang selalu membara. Tema testament tersebut telah menjadi dasar perjuangan API iaitu Merdeka Dengan Darah. Testament ini menerangkan tentang kebangkitan pergerakkan tanpa mengira ras tenaga pemuda di Malaya dan di seluruh Dunia. Testament yang siap pada 17 Februari 1946 ini menunjukkan sifat radikal beliau dalam menentang penjajah dan telah membakar semangat ramai pemuda Melayu pada masa itu untuk berjuang menuntut kemerdekaan menentang penjajahan British dengan tegas dan keras. Hal ini dapat dilihat melalui kata-kata Ahmad Boestamam di halaman 3 testament tersebut (Ahmad Boestamam, 1946):

“Kita menghadapi penjajah dengan revolutie. Kita tidak segan membasahi bumi ini dengan darah. Pemuda biar hancur, asal tanah air tak hancur.”
Selain akhbar dan dokumen, Ahmad Boestamam juga berkarya melalui buku-buku. Penulisan melalui buku tidak sama dengan penulisan beliau melalui akhbar kerana penulisan melalui buku lebih tertumpu kepada pergolakkan kehidupan beliau yang penuh dengan perjuangan, pengorbanan dan penderitaan. Buku seperti Tujuh Tahun Malam Memanjang banyak memberikan tumpuan tentang kisah dan pengalaman beliau yang berkali-kali menjadi tahanan dan kehidupannya yang banyak dihabiskan di sebalik tiang besi. Karya ini menyentuh hati ramai pemuda berkenaan dengan pengorbanan Ahmad Boestamam dalam menuntut kemerdekaan sehinggakan terciptanya sebuah Memior Ahmad Boestamam yang mengangkat beliau sebagai tokoh gemilang semasa zamannya.

Ahmad Boestamam juga melaksanakan misinya untuk mencapai kemerdekaan dengan menubuhkan parti politik yang dapat menyuarakan hak dan kemerdekaan masyarakat di Tanah Melayu. Selepas Tanah Melayu dikosongkan oleh Jepun, Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) telah ditubuhkan oleh Amad Boestamam dan beberapa tokoh yang lain kerana berlakunya kucar-kacir yang dilakukan oleh Parti Komunis Malaya (PKM) pada 1945. Penubuhan PKMM juga hasil daripada kesedaran masyarakat Melayu itu sendiri yang terkesan dengan semangat yang diputikkan melalui akhbar Suara Rakyat. Masyarakat Melayu mulai sedar bahawa perlunya wujud parti politik Melayu yang menyuarakan segala tuntutan rakyat melalui peranan yang dimainkan oleh akhbar Suara Rakyat.

PKMM merupakan parti politik pertama yang menyaksikan keterlibatan Ahmad Boestamam secara langsung dalam memperjuangkan kemerdekaan negara dan menjayakan cita-cita politiknya. Pada asalnya, PKMM pernah menyertai UMNO semasa Kongres pada tahun 1946. PKMM telah keluar daripada UMNO kerana kemarahan Ahmad Boestamam serta tokoh lain terhadap persamaan taraf yang diperkenalkan oleh Dato’ Onn Jaafar pada Jun 1946.

Bagi merancakkan lagi langkah perjuangan beliau, Angkatan Pemuda Insaf (API) telah ditubuhkan pada 1946 dan diletakkan dibawah pimpinan beliau sebagai Ketua 1.  API yang pada asalnya merupakan sayap pemuda PKMM tetapi telah keluar daripada PKMM kerana beliau tidak bersetuju dengan sokongan Dr. Burhanuddin al-Helmy terhadap Kongres 1946 serta tidak bersetuju dengan apa yang ingin dicapai oleh kongres tersebut. Hal ini kerana Ahmad Boestamam berpendapat bahawa perjuangan radikal PKMM akan tenggelam sekiranya terus bersekutu dengan UMNO yang bersifat sederhana dengan British yang bertentangan dengan tema Merdeka Dengan Darah.

API dianggotai oleh barisan pemuda yang bersemangat tinggi dalam memperjuangkan kemerdekaan menjadikan API dianggap ekstrem. Kepimpinan Ahmad Boestamam melalui API menjadikan API sebagai sebuah parti politik yang paling radikal di Tanah Melayu sehinggakan mampu membakar semangat pemuda Melayu dan semangat anti penjajah. Hal ini menyebabkan API mampu bergerak sebagai parti politik yang tersendiri setelah terpisah daripada menjadi sayap pemuda PKMM. Pimpinan Ahmad Boestamam menyebabkan API sentiasa bersedia untuk menghadapi segala situasi dan tersusun sehinggakan pakaian anggota API turut diseragamkan. Menurut Abdul Majid Salleh (2004), pemuda API dilengkapi dengan pakaian seragam iaitu berseluar putih, berkemeja putih berlengan panjang dengan kocek dua tertutup, bersongkok putih ala tentera, dilatih untuk berbaris dan mempunyai lagu patriotik sendiri yang bertajuk Darah Rakyat.

Ketersusunan anggota API di bawah pimpinan Ahmad Boestamam menjadi ketakutan Kerajaan British terutama dengan dasar penentangan penjajahan British secara terbuka dan menuntut kemerdekaan dengan darah. British telah bertindak untuk menahan Ahmad Boestamam kerana telah menerbitkan Testament Politik Api yang mampu membangkitkan semangat kebangsaan rakyat bagi menggugat pemerintahan British serta cita-cita beliau ingin mencantumkan Negeri-negeri Melayu dengan Indonesia. Ahmad Boestamam telah dipenjarakan selama tujuh tahun bermula daripada Julai 1948 sehingga Jun 1955 kerana dianggap merbahaya kepada keselamatan politik British. Hal ini kerana percantuman wilayah dengan Indonesia akan menggugatkan pemerintahan British sebagaimana yang berlaku di Indonesia yang berjaya menewaskan pemerintahan Belanda.

Namun, penjara tidak mampu memenjarakan semangat kemerdekaan Ahmad Boestamam. Selepas dibebaskan pada tahun 1955, beliau telah menubuhkan Parti Rakyat Malaya (PRM) dengan menggunakan ideologi Sukarno iaitu sosialisme marhaenisme. Beliau juga telah membentuk Socialist Front (SF) hasil daripada kerjasama dengan Parti Buruh Malaya. Namun, kerjasama ini menemui sedikit kegagalan dalam beberapa pilihanraya umum di Tanah Melayu kerana perjuangan berbentuk radikal dan sosialis kurang diminati oleh orang Melayu pada masa itu.

Sebagai tambahan, apakah yang menyebabkan Ahmad Boestamam percaya bahawa perjuagan yang bersikap radikal dan berhaluan kiri ini membolehkan Tanah Melayu memperoleh kemerdekaan? Jika dilihat, perjuangan beliau banyak menggunakan prinsip dan pemikiran perjuangan daripada Indonesia. Beliau banyak meletakkan prinsip yang dipegang oleh Indonesia di dalam karya beliau terutama di dalam Testament Politik API. Ideologi sosialime marhaenisme juga merupakan pemikiran daripada pemimpin Indonesia, Sukarno. Hal ini berkemungkinan beliau telah melihat bagaimana kejayaan Indonesia menewaskan penjajah Belanda tanpa ada sebarang kompromi dengan Belanda, malah penentangan yang kuat telah dilancarkan.

Konsep yang sama juga ingin digunakan ke atas British tetapi konsep haluan kiri ini kurang diminati oleh orang Melayu. Orang Melayu lebih tertarik dengan pemerintahan UMNO kerana ditadbir oleh golongan elit tradisional seperti dasar Melayu Raya yang ingin dilancarkan oleh Ahmad Boestamam kurang mendapat pengaruh kerana masyarakat Melayu pada masa itu lebih tertarik dengan UMNO yang berhaluan kanan. Golongan berhaluan kanan pada masa itu kebanyakkannya bekerja dengan British dan menyebelahi Raja-raja Melayu. Sifat menyebelahi Raja-raja Melayu inilah yang menyebabkan golongan berhaluan kanan mendapat sambutan kerana masyarakat Melayu pada masa itu sangat membela institusi Raja.

Walaupun begitu, Ahmad Boestamam telah banyak berjasa dalam membantu dalam perjuagan kearah menuntut kemerdekaan negara. Beliau banyak membakar semangat dan menyedarkan orang Melayu supaya bangkit dan menuntut tanah air mereka sendiri. Ahmad Boestamam telah mampu menggugat kedudukan British dan membuatkan pihak British berfikir bahawa bangsa Melayu boleh bersatu dan berjuang mengorbankan segalanya untuk menewaskan penjajah demi untuk menuntut hak dan mempertahankan negara, bangsa dan agama.



[1] Nama sebenar beliau ialah Abdullah Thani bin Raja Kecil yang dilahirkan pada 30 November 1920 di Kampung Bahrang Ulu, Tanjung Malim, Perak. Memasuki Sekolah Melayu Behrang Ulu pada usia enam tahun dan memasuki Anderson School, Ipoh serta tamat Darjah Lima dan mendapat Gred 1 dalam Kelas Melayu Khas. Nama Ahmad Boestamam merupakan ilham daripada nama Subhas ChandraBose iaitu seorang pemimpin liga kemerdekaan India (Ramlah Adam, 2009).
[2] Prolifik bermaksud penulis yang banyak menghasilkan karya penulisan (Kamus Dewan, 2005).
[3] Sewaktu peristiwa peralihan kuasa pemerintahan Jepun, MPAJA dan British, tokoh politik radikal telah bertindak merampas pejabat dan mengambil alih pejabat Pencetakkan Perak Shimbun. Hal ini membolehkan mereka menerbitkan akhbar golongan radikal sendiri dalam usaha menuntut kemerdekaan (Ramlah Adam,2009).

No comments:

Post a Comment

Sejarah Tahun 4 : Kaedah Pencarian Maklumat Sejarah

Sumber Sejarah Mata Pelajaran Sejarah Tahun 4 Sekolah Rendah Tajuk 1 : Mari Belajar Sejarah https://www.youtube.com/watch?v=M...