[Nota PPISMP] Sejarah Sosioekonomi Malaysia Sehingga 1970 : Dasar Pendidikan Kebangsaan

Pada era Tanah Melayu mengecapi kemerdekaan, telah timbul kesedaran dan pemikiran dalam kalangan pemimpin termasuk juga rakyat Malaysia tentang betapa pentingnya untuk mewujudkan satu pelaksanaan atau sistem pendidikan kebangsaan yang selaras. Hal ini bertujuan untuk menggantikan sistem pendidikan yang telah diwujudkan oleh penjajah supaya sistem pendidikan yang baru dapat memenuhi keperluan dan manfaat kepada negara. Pendidikan juga mampu untuk membuka minda individu mengenai betapa pentingya mengekalkan rasa hormat antara satu sama lain dan perpaduan.[1]

Melalui kesedaran ini, maka lahirlah Dasar Pendidikan Kebangsaan melalui Penyata Razak 1956 dan dimaktubkan dalam Ordinan Pelajaran tahun 1957.[2] Tun Abdul Razak Hussein yang merupakan Menteri Pelajaran pada waktu itu telah menubuhkan Jawatankuasa Pelajaran maka keluarlah laporan yang dikenali sebagai Penyata Razak (1956) oleh Kementerian Pendidikan Malaysia. Tujuan paling besar Penyata ini diwujudkan ialah untuk menyatupadukan kaum di Malaysia yang mana pada waktu itu terpisah oleh bahasa dan budaya yang berbeza-beza.[3] Dasar pendidikan ini telah disemak semula dalam tahun 1960 dan menghasilkan Laporan Rahman Talib yang akhirnya dimaktubkan dalam Akta Pelajaran tahun 1961.

Jawatankuasa Kabinet pula telah ditubuhkan kerajaan pada tahun 1974 yang bertujuan menyemak kembali Dasar Pendidikan Kebangsaan dan dipengerusikan oleh Tun Dr. Mahathir Mohammad yang memegang jawatan sebagai Menteri Pelajaran Malaysia ketika itu. Hal ini berikutan daripada peristiwa 13 Mei 1969 yang memberi pengajaran besar kepada kerajaan untuk mengatasi masalah pertembungan antara etnik-etnik di Malaysia. Oleh itu, kerajaan memperkuatkuasakan dua perkara iaitu Rukun Negara dan Dasar Ekonomi Baru pada 1970 untuk memupuk perpaduan dikalangan rakyat di Malaysia manakala Dasar Pendidikan Kebangsaan merupakan elemen untuk menjayakan perkara ini dalam pendidikan. Laporan jawatankuasa ini bertujuan untuk menyatupadukan rakyat seperti yang terdapat dalam Akta Pelajaran 1961 iaitu menjadikan pendidikan sebagai alat utama untuk mencapai perpaduan di negara.

Strategi penyelarasan bahasa pengantar pendidikan telah digunakan. Dalam laporan ini, matlamat pendidikan Bahasa Malaysia sebagai bahasa ilmu, bahasa komunikasi utama dan bahasa untuk menyatukan rakyat (Mohd Yazid Yusoff et al., 2002).[4] Bahasa merupakan jiwa bangsa kerana berupaya mewujudkan perpaduan antara pelbagai kaum di Malaysia. Bahasa yang diguna pakai umum untuk berbicara akan mempercepat proses pemindahan maklumat, berupaya mengelakkan salah tafsir, rasa curiga dan memperkaya informasi. Strategi ini dilaksanakan tanpa menidakkan bahasa-bahasa ibunda kaum lain seperti bahasa Cina dan Tamil. Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan perlu digunakan secara optimum seperti dalam urusan rasmi sekolah dan sesi pengajaran dan pembelajaran.

Bahasa yang selaras mampu mewujudkan kefahaman dalam proses komunikasi dan perhubungan dua hala. Hal ini membolehkan semua rakyat Malaysia mampu berbahasa Melayu dan semua kaum mampu untuk berkomunikasi dengan orang lain walaupun mereka berlainan kaum. Selain itu, bahasa yang selaras dapat mengelakkan daripada berlakunya salah faham dan salah tafsir akibat penggunaan bahasa yang berbeza. Kesepakatan juga mudah dicapai sekiranya kefahaman dalam komunikasi dapat dicapai yang akhirnya membawa kepada perpaduan kaum di negara kita ini. Oleh itu, penyelarasan bahasa Malaysia di sebagai bahasa pengantar di sekolah amatlah berkesan dalam memupuk perpaduan di Malaysia.

Penyelarasan sistem pendidikan juga telah dilaksanakan untuk semua jenis sekolah secara menyeluruh. Penyelarasan kurikulum, penilaian dan peperiksaan bermatlamat untuk melahirkan rakyat Malaysia yang bersatu padu walaupun mereka datang daripada latar belakang yang berlainan serta pelbagai. Misi membina Integrasi Nasional ini selaras dengan salah satu cabaran yang digariskan dalam Wawasan 2020. Penyelarasan sistem pendidikan sangat membantu dalam memupuk nilai perpaduan dalam diri pelajar. Penggunaan bahan oengajaran seperti buku teks sjerah dan geografi misalnya. Buku teks geografi dan sejarah telah diselaraskan menggunakan pengisian tentang negara kita bukannya negara asal kaum masing-masing.

Hal ini sangat menyumbang kepada perpaduan kaum. Sebagai contoh penggunaan bahan mengajar yang selaras. Keselarasan telah diterapkan melalui pengisian tentang negara kita. Akhirnya semangat patriotik dan cinta akan tanah air akan terpupuk. Apabila lahirnya cinta pada tanah air, maka akan turut melahirkan sikap toleransi antara kaum kerana mereka percaya keamanan negara kesayangan mereka akan tercalar sekiranya perpaduan tidak dapat tercapai. Oleh itu, keselarasan sistem pendidikan amat penting dalam memupuk semangat perpaduan antara kaum di Malaysia.

Persatuan Kadet Bersatu Malaysia (PKBM), Kadet Polis, Kadet Remaja Sekolah (KRS), Pengakap, Pandu Puteri dan Puteri Islam adalah antara persatuan beruniform yang wujud di kebanyakan sekolah di Malaysia. Organisasi seperti kelab dan unit beruniform itu tadi memberi peluang yang banyak untuk para pelajar mengasah bakat kepimpinan mereka, melatih disiplin diri serta ketahanan mental dan fizikal. Kementerian berkenaan telah menjadikan aktiviti kokurikulum sebagai prasyarat kemasukan ke sekolah berasrama mahupun Institut Pengajian Tinggi. Melalui platform seumpama ini, bakat terpendam pelajar dapat dicungkil dan dimanfaatkan sepenuhnya. Pelajar akan mempelajari banyak perkara baru yang menyeronokkan sambil berkenalan dan bekerjasama dengan rakan-rakan lain. Organisasi kokurikulum merupakan model berskala kecil kepada kehidupan bermasyarakat yang bersistem. Maka isu-isu pengendalian manusia, formaliti, protokol, dan masalah-masalah berbangkit akan menambah pengalaman, menggerakkan minda yang tidur untuk mula melihat dunia di luar kerangka diri mereka dan berfikir di luar kotak fikiran mereka.

Selain itu, organisasi kokurikulum amat memainkan peranan penting dalam memupuk nilai perpaduan dalam kalangan masyarakat Malaysia. Melalui aktiviti yang menarik dan pelbagai, kokurikulum mampu menarik minat pelajar daripada pelbagai bangsa untuk menyertai aktiviti tersebut. Pergaulan ini menyebabkan perpaduan dapat dieratkan dan kesepakatan dapat dicapai. Sifat kepimpinan yang dipupuk juga mampu melahirkan nilai perpaduan dalam diri seseorang. Sifat kepimpinan melahirkan sifat toleransi dengan kaum lain dan mencipta nilai murni lain. Nilai murni ini dapat melahirkan pelajar yang rasional dan dapat melahirkan generasi yang sentiasa menitikberatkan soal perpaduan. Oleh itu, aktiviti kokurikulum amat berkesan bagi memupuk nilai perpaduan dalam kalangan generasi muda di Malaysia.

Kesimpulannya pelbagai Dasar Pendidikan telah dilaksanakan bermula daripada saat negara bebas daripada penjajahan British sehinggalah ke hari ini. Antara fokus utama dasar-dasar ini di samping untuk memberi pendidikan kepada rakyat ianya jelas menjadi alat terpenting untuk menyatupadukan dan mengintegrasikan etnik yang pelbagai di negara ini. Dasar-dasar ini berkembang dan berubah dari masa ke masa untuk memenuhi kehendak dan keadaan semasa. Walaupun dasar ini seringkali berubah, namun ia tidak lari daripada misinya yang asal iaitu membangunkan sesebuah negara di mana rakyatnya berbilang kaum, bersatu padu untuk memacu negara ke arah kegemilangan dan mampu bersaing dalam arus golbalisasi yang semakin mencabar.



[1] Norliza Abdullah. (2009, June 16). Pendidikan menyeluruh mampu bentuk perpaduan masyarakat. Berita Harian , p. 15
[2] Soon Mok Sang. (2014). Falsafah dan Pendidikan di Malaysia. Cetakan Ketiga. Selangor: Siri Ilmu Pendidikan
[3] Dasar Pendidikan Kebangsaan. (2009). Dasar Pendidikan Kebangsaan. Retrieved from http://www.pmo.gov.my/dokumenattached/Dasar/09DASAR_PENDIDIKAN_KEBANGSAAN.pdf

[4] Mohd Yazid Yusoof , Mohd Noor Mohd Zain dan Idris Omar. (2002). Kertas Kerja : Persamaan  dan Perbezaan Akta Pelajaran Dengan Akta Pendidikan 1996  melalui         http://www.tutor.com.my/tutor/dunia.asp?y=2002&dt=0125&pub=DuniaPendidikan &sec=Kertas_Kerja&pg=kk_01.htm  

No comments:

Post a Comment

Sejarah Tahun 4 : Kaedah Pencarian Maklumat Sejarah

Sumber Sejarah Mata Pelajaran Sejarah Tahun 4 Sekolah Rendah Tajuk 1 : Mari Belajar Sejarah https://www.youtube.com/watch?v=M...