[Nota PPISMP] Pengantar Sejarah : Kritikan Dalaman Sejarah Melayu

             Apa yang saya dapati daripada Sejarah Melayu ini ialah terdapat unsur mitos, fantasi, khayalan dan lagenda. Menurut M.Rajantheran (1999)[i], Sejarah Melayu kaya dengan bahan sejarah tetapi tidak boleh dianggap karya sejarah kerana tidak bersifat karya sejarah dan merupakan sebuah buku anekdot masa silam. Beliau tidak menafikan wujudnya unsur sejarah dalam karya ini tetapi karya ini penuh dengan unsur fiksyen dan khayalan seterusnya menjadikan karya ini tidak diiktiraf sebagai karya sejarah. Cerita mitos ini dapat dilihat melalui tiga kisah iaitu kisah asal-usul raja, pembukaan negeri dan kisah kedatangan agama Islam. Sebagai contoh, pengislaman Raja Kecil Besar yang dikatakan Nabi Muhammad s.a.w mengislamkannya di dalam mimpi. Namun, menurut catatan Tome Pires, Barbossa dan Valentijin didapati kedatangan Islam bukan daripada rajanya mengalami mimpi tetapi melalui perkahwinan Raja Melaka dengan Puteri Pasai yang beragama Islam (Mustafa Mohd Isa, 1999)[ii]. Menurut Abd. Rahman Kaeh (1974)[iii], Sejarah Melayu mempunyai unsur mitos, khayalan dan lagenda sekadar untuk membina karisma kesultanan melayu Melaka dan diakui oleh Yusof Iskandar. Unsur mitos ini diadakan oleh Tun Sri Lanang untuk membina karisma, kebesaran, keistimewaan, keunggulan nenek moyang raja-raja Melaka. Unsur ini juga membantu dalam meningkatkan institusi raja-raja diperkuatkan dengan konsep daulat dan derhaka. Namun unsur dongeng ini sangat terpesong daripada penulisan sejarah yang dianjurkan oleh Collingwood iaitu kerasionalan dan kemanusiaan[iv].

            Ciri-ciri mitos dan lagenda juga dapat dilihat melalui kisah Raja Suran yang turun kelaut dengan menggunakan peti kaca berkunci untuk melihat segala jenis kekayaan di dalam laut sehingga peti kaca tersebut telah jatuh ke Negeri Dika yang dihuni oleh Kaum Bu Sum dan Raja Suran telah hidup disana bersama isteri dan anaknya.

            …Maka dititahkan baginda berbuat sebuah peti kaca berkunci dan pesawat dari dalam maka Raja dihulurkan oranglah kedalaman laut maka peti itu pun tenggelam maka Raja Suran pun terus melihatdari dalam peti itu pelbagai kekayaan Allah. Maka Peti Raja Suran itu jatuh ke dalam bumi yang bernama Dika.

            Selain itu, Terdapat juga contoh-contoh lain yang turut menggunakan unsur mitos dan lagenda dalam konteks untuk menunjukkan kegagahan peribadi seseorang seperti kisah Hang Tuah atau cerita padi Wan Empuk dan Wan Malini yang berbuah emas apabila Raja Suran turun ke Bukit Siguntang Mahameru (A. Samad Ahmad, 1996)[v].

            Selain itu, penulisan Sejarah Melayu juga terdapat unsur untuk mengambil hati sultan dan pemerintah. Unsur ini banyak terdapat di dalam karya-karya pensejarahan tradisional kerana para penulis merasakan sekiranya mereka bersikap kritis maka segala kisah yang tertulis tidak akan disukai dan disenangi oleh raja atau pembesar yang menjadi pelindung dan penentu kepada nasib para penulis[vi]. Oleh itu, penulisan Sejarah Melayu bermotifkan untuk mengambil hati raja-raja kerana karyanya merupakan karangan tulisan golongan istana. Kemungkinan besar perkara yang tidak disukai dan menguntungkan golongan istana akan dihindarkan daripada wujud di dalam Sejarah Melayu tambah pula penulisannya merupakan hasil keluaran istana. Namun begitu, pengarang tetap cemerlang dalam menghuraikan jurai keturunan raja Melaka dengan lebih terperinci. Pengarang menggunakan kronologi masa untuk menampakkan turutan pemerintahan raja-raja Melayu Melaka seperti kronologi urutan zaman pemerintahan Sultan Muzaffar Syah sehingga kejatuhan Melaka ke tangan Portugis semasa zaman pemerintahan Sultan Mahmud Syah[vii]. Sejarah Melayu juga tertulis terdapatnya hubungan diplomatik antara China dengan Melaka. Sumber lain turut menyatakan wujudnya hubungan ini seperti sumber daripada China iaitu Yung Lo Shih-lu (1425-1430), Hsuan-teShih-Tu (1438) Tai Zhong Shi Lu dan Liang Liji[viii]. Sebagai contoh Sejarah Dinasti Ming yang menyebut, “…dalam bulan kesepuluh 1403, Maharaja telah menghantar Yin Ching sebagai utusan China ke Negeri Melaka.”[ix] Hal ini menampakkan keluasan kuasa kerajaan Melaka pada zaman tersebut serta menaikkan nama raja-raja Melaka.

            Penulisan Sejarah Melayu yang berpusatkan kepada golongan istana dan pemerintah. Dalam Sejarah Melayu telah mengisahkan tentang keagungan Raja Iskandar Shah yang merupakan susur galur dan keturunan kepada Iskandar Zulkharnain yang telah membentuk Melaka dan memerintah Melaka sehingga menjadi sebuah negeri yang makmur dan kaya dengan segala kekayaan.

            Maka kota negeri Melaka sudahlah diperbuat orang
            Sekalian, diamlah baginda di Melaka. Adapun baginda di Singapura tiga
            Puluh dua tahun, Singapura pun alah oleh Jawa, Baginda bersemayam
            Di Melaka tiga tahun maka datanglah peredaran dunia, baginda pun mangkat
            Anakanda baginda Raja Muda kerajaan menggantikan ayahanda.
            baginda.terlalu adil perintah baginda itu.

            Apa yang menarik terdapat di dalam Sejarah Melayu ini ialah Tun Sri Lanang telah memperlihatkan ciri sosial dan budaya masyarakat Melayu dalam karyanya itu. Sejarah Melayu telah merakamkan banyak nilai budaya dan adat istiadat masyarakat melayu yang meliputi pemerintahan dan rakyat biasa. Sejarah Melayu menyelitkan adat di istana, adat menyembah raja, adat pertabalan, adat perkahwinan serta adat kematian. Sejarah Melayu telah menampakkan corak susunan sosial iaitu raja yang menjadi lambang kekuasaan berada di peringkat teratas dan golongan akhir ialah rakyat yang member taat setia kepada pemerintah tanpa belah bahagi. Abdul Rahman Kaeh (1974) pula telah menyusun peringkat sosial masyarakat melayu kepada empat bahagian iaitu di atas sekali ialah raja, diikuti bangsawan, rakyat biasa dan golongan hamba[x]. Peringkat sosial juga dapat dinaiktaraf apabila memiliki kebolehan seperti kisah Hang Tuah dan Badang yang telah menaiktaraf peringkat sosial mereka ketaraf bangsawan kerana kepahlawanan mereka[xi].

            Sejarah Melayu tidak mempunyai sumber rujukan yang kukuh. Hal ini menyukarkan Sejarah Melayu untuk diterima sebagai dokumen sejarah. Sumber merupakan sesuatu yang amat penting dalam pensejarahan moden. Sumber merupakan sebuah karya yang menyediakan maklumat atau bukti yang kukuh dan tulen tentang sesuatu peristiwa atau kenyataan (Suntralingam, 1985)[xii].Sumber merupakan saksi dan bukti kepada kenyataan yang dibuat dan tanpa sumber, sesuatu fakta akan ditolak atau diragui kesahihannya. Sumber diperlukan bagi mengelakkan berlakunya penyelewengan fakta sama ada fakta tersebut ditokoktambah atau dikurangkan bagi memperoleh sesuatu kepentingan. Kelemahan ini jelas dilakukan di dalam Sejarah Melayu kerana tidak diterangkan sama sekali berkenaan sumber yang diperoleh untuk penghasilan karya ini. Kaedah penyelidikan tidak jelas dilakukan oleh Tun Sri Lanang serta tidak menyenaraikan nama saksi secara terperinci. Kekurangan sumber dalam karya membuatkan Sejarah Melayu sukar diterima sebagai satu dokumen sejarah yang tulen.



[i] M.Rajantheran. (1999). Sejarah Melayu: Kesan Hubungan Kebudayaan Melayu dan India. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
[ii] Mustafa Mohd Isa. (1999). Kajian Teks Melayu Klasik Terpilih. Pulau Pinang: Universiti Sains Malaysia.
[iii] Abd. Rahman Kaeh. (1974). Sejarah Melayu: Satu Perbicaraan Kritis dari Pelbagai Bidang. Kuala Lumpur: Heinemann Educational Book.
[iv] Ibid.

[v] A. Samad Ahmad. (1996). Sulalatus Salatin-Sejarah Melayu. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

[vi] Arba’iyah Mohd Noor. (2002). Ilmu Sejarah dan Pensejarahan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

[vii] Mohd Supian Sabtu. (2005). Pengukuhan Melaka oleh Parameswara: Kesan Perkembangan dan Kronologi Numistik. Selangor: Unique Communication.
[viii] Mohd Yusof Hashim. (2005). Parameswara dan Pembukaan Kerajaan Awal Melaka. Selangor: Unique Communication.
[ix] Awang Mohd. (2005). Pemaisura: Parameswara Pengasas Empayar Melaka. Selangor: Unique Communication.
[x] Abd. Rahman Kaeh. (1974). Sejarah Melayu: Satu Perbicaraan Kritis dari Pelbagai Bidang. Kuala Lumpur: Heinemann Educational Book.

[xi] Ibid.

[xii] Suntralingam. (1985). Pengenalan Kepada Sejarah. Kuala Lumpur : Fajar Bakti.

No comments:

Post a Comment

Sejarah Tahun 4 : Kaedah Pencarian Maklumat Sejarah

Sumber Sejarah Mata Pelajaran Sejarah Tahun 4 Sekolah Rendah Tajuk 1 : Mari Belajar Sejarah https://www.youtube.com/watch?v=M...