Menurut Kamus Dewan (2005)[i],
perkataan pengadilan bersal daripada perkataan adil dan membawa maksud
menyebelahi pihak yang benar tetapi bukan berdasarkan tindakan atau pun
undang-undang ataupun keputusan ini bermakna tiada berlakunya penyebelahan pihak
atau berat sebelah dalam membuat sesuatu keputusan. Moral pula member maksud
ajaran atau pegangan tentang baik buruk tentang sesuatu perbuatan, sikap atau
perbuatan serta dapat dikaitkan dalam menyokong pihak bukan kerana sifat
kebendaan semata-mata. Menurut Qasim Ahmad (1991)[ii],
pengadilan moral merupakan perlakuan menjatuhkan hukuman ataupun mengenakan
penilaian tertentu kepada seseorang ataupun sesuatu peristiwa.
Dalam penulisan
sejarah tradisonal, terdapat banyak unsur bias atau memihak kepada sesetengah
pihak atau mengangkat tinggi sesetengah pihak. Hal ini berlaku apabila
sejarawan mula menolak objektiviti dan subjektiviti dalam sejarah menyebabkan
berlakunya sikap memihak atau berat sebelah dalam kajiannya atau untuk
memperoleh kepentingan diri. Dari sinilah pula lahirnya masalah penilaian atau
pengadilan moral iaitu apabila
sejarawan didapati dengan sengaja atau tidak sengaja telah menilai atau
menghukum sesuatu dengan memuji atau mengejinya. Penilaian ini dilakukan dengan
menggunakan perkataan-perkataan seperti baik, mulia, kejam, jahat, ganas atau
kuat.
Melalui kisah
Singapura dilanggar todak, terlihat kezaliman golongan pemerintah dan golongan
raja. Kekejaman raja terserlah apabila raja telah menjatuhkan hukuman bunuh
kepada Tuan Jana Khatib. Hal ini terjadi kerana raja berasa cemburu dengan
keistimewaan yang dimiliki oleh Tuan Jana Khatib. Tuan Jana Khatib telah
menilik batang pinang sehingga terbelah dua di hadapan permaisuri raja.
Kekejaman raja ini telah membuatkan Singapura mendapat bala besar iaitu huru
hara dan kematian yang tinggi akibat diserang todak. Raja juga kejam terhadap
seorang budak yang bijaksana dengan membunuh budak tersebut. Budak tersebut
telah memberikan cadangan supaya tentera Singapura membina kubu daripada batang
pisang bagi menapis serangan todak.
Melalui kisah
Singapura dilanggar todak, terserlah juga sifat raja yang kurang cerdik dan
tidak berpandangan jauh. Raja telah mencadangkan kepada rakyat supaya
menjadikan betis mereka sebagai kubu bagi menangkis serangan todak. Cadangan
ini akhirnya membawa kepada kecederaan rakyat yang tinggi dan kematian yang
ramai. Kisah ini juga menyaksikan sikap diskriminasi yang menjadi amalan
golongan pemerintah. Hal ini dilihat melalui sikap raja Singapura yang langsung
tidak menghargai jasa budak cerdik yang menyelamatkan Singapura kerana budak
tersebut berasal daripada kalangan rakyat biasa. Golongan pembesar berasa
dengki dan terancam kerana apabila budak tersebut besar kelak, dia akan menjadi
seorang yang cerdik dan mampu menggoyahkan kedudukan mereka. Lalu mereka telah
menasihati raja supaya membunuh budak tersebut. Jelaslah sikap diskriminasi
golongan pemerintah yang menyebabkan tidak mempunyai hak dan kuasa untuk
menentang golongan pemerintah walaupun rakyat memiliki kebenaran.
Selain itu,
sifat angkuh raja juga saya dapati daripada Sejara Melayu yang dihasilkan oleh
Tun Sri Lanang ini. Sifat angkuh atau ego raja wujud apabila raja ingin
menunjukkan kehebatan diri sendiri dengan melakukan sesuatu yang luar biasa dan
berbeza dengan orang kebanyakan. Sifat angkuh raja ini dapat dilihat melalui
kisah peminangan Puteri Gunung Ledang yang telah menyerlahkan sikap Sultan
Mahmud Syah yang mengisterikan perempuan yang cantik, daripada golongan
istimewa dan bukan seperti manusia biasa. Keegoan baginda juga terserlah
apabila baginda sanggup melakukan apa sahaja untuk memperisterikan Puteri
Gunung Ledang. Baginda sanggup memenuhi syarat barang hantaran yang dikenakan
kepada baginda seperti hati nyamuk, air pinang muda dan lain-lain walaupun
segala barang tersebut sukar untuk diperoleh. Baginda juga sanggup menyediakan
jambatan emas dan perak dari istana Melaka ke Gunung Ledang. Untuk melaksanakan
keinginan itu, baginda telah memeras harta benda rakyat dan mendera rakyat
untuk menyediakan barang hantaran baginda yang sukar untuk diperoleh itu.
Namun, Sultan Mahmud tidak sanggup untuk menggadaikan nyawa anaknya Raja Ahmad
dalam usaha baginda untuk meminang Puteri Gunung Ledang kerana semangkuk darah
Raja Ahmad merupakan amtara syarat hantaran pertunangan yang ditetapkan. Hal
ini menampakkan sikap raja yang memilih kasih dan mementingkan diri sendiri.
Baginda sanggup membiarkan rakyat menderita tetapi tidak sanggup mengorbankan
puteranya untuk meminangi Puteri Gunung Ledang.
Tuntasnya,
terdapat banyak sikap buruk raja yang ditonjolkan dalam Sejarah Melayu dan
membawa kepada penderitaan yang dialami oleh rakyat. Pada zaman pemerintahan
raja Melaka, sikap raja memberi kesan yang sangat tinggi kepada keadaan rakyat.
Raja yang adil dan saksama akan membuatkan rakyat berasa aman dan makmur
manakala sebaliknya akan berlaku sekiranya raja bersikap zalim dan angkuh.
Namun, sejak Malaysia memperoleh kemerdekaan, konteks ini sudah tidak relevan
kerana tiada lagi sifat pemerintahan raja berkuasa mutlak kerana Malaysia kini
melaksanakan pemerintahan raja berpelembagaan. Kuasa raja terbatas dan
tertakluk kepada perlembagaan. Jadi, kuasa raja terbatas menyebabkan sifat raja
negeri tersebut tidak meninggalkan kesan yang tinggi kepada rakyat.
No comments:
Post a Comment