[Nota PPISMP] Sejarah Malaysia Moden : Za'ba

            Zainal Abidin Ahmad atau lebih dikenali dengan Za’ba[1] merupakan antara tokoh perjuangan kemerdekaan dan laungan kebangsaan dalam menuntut kemerdekaan negara melalui penulisan. Za’ba seorang penulis yang berbakat bukan sahaja dalam bahasa Melayu malah juga di dalam bahasa Inggeris. Kebolehan beliau terserlah setelah beliau memasuki perkhidmatan pendidikan kolonial iaitu sebagai seorang guru pada tahun 1916. Menurut Mohd Janan Ahmad (1966), guru pada masa ini bukan sahaja bertugas sebagai tenaga pengajar di sekolah tetapi juga bertindak sebagai wartawan bebas, penulis cerpen, penulis novel serta buku untuk sekolah Melayu dan untuk pengetahuan umum. Namun, generasi baru hanya mengenali Za’ba sebagai tokoh yang mengasaskan dasar ejaan dan tatabahasa kerana kurangnya pendedahan tentang penglibatan beliau dalam penuntutan kemerdekaan tanah air (Abdullah Hussain & Khalid M.Hussain, 1974).

                Penulisan Za’ba adalah berdasarkan pengalaman, analisis dan pengamatan yang diteliti oleh beliau tentang bangsanya. Beliau amat memahami keadaan politik, ekonomi dan juga sosial masyarakat Melayu kerana beliau dibesarkan di kampung, menerima pendidikan Melayu, Arab dan Inggeris serta bekerja di bandar. Menurut Mohd Taib Osman & Hamdan Hassan (1978), penelitian dan kefahaman ini telah mewujudkan kesedaran politik di dalam diri beliau menyebabkan beliau mengambil pendekatan anti-kolonial dan berusaha menegur bangsanya melalui tulisan dan karya beliau. Ratusan rencana Za’ba telah tersiar di dalam akhbar, majalah dan jurnal akademik serta penerbitan buku ilmu bahasa dengan diselitkan pemikiran progresifnya di dalam karyanya melibatkan pelbagai aspek seperti Islam, pendidikan, ekonomi dan politik orang Melayu.

            Penulisan dan karya Za’ba banyak menyentuh mengenai masalah serta masa depan orang Melayu seperti ‘Kemiskinan Melayu’, ‘Guna Kekayaan’, ‘Teguran dan Jawaban’ dan ‘Rajin Orang Cina’. Penulisan beliau mendapat perhatian dan mula diterbitkan di Utusan Melayu dan Lembaga Melayu malah mendapat sambutan hangat dalam kalangan masyarakat. Sambutan ini menjadi pembakar kepada Za’ba untuk terus menulis supaya dapat meningkatkan kesedaran orang Melayu untuk bangkit menuntut hak mereka di tanah air mereka di samping menyampaikan ilmu kerana Za’ba beranggap ilmu mampu mengangkat darjat orang Melayu. Menurut Amat Juhari Moain (2004), menuntut ilmu adalah penting bagi Za’ba malah agama Islam mewajibkan umat Islam untuk menuntut ilmu kerana dengan ilmu akan meningkatkan martabat umat Islam. Hal ini menyebabkan beliau terpaksa berhenti untuk menulis berkenaan isu kemiskinan orang Melayu untuk beberapa tahun. Namun, kembali menerbitkan ‘Jalan Keselamatan Bagi Orang-orang Melayu’ iaitu terjemahan The Salvation of Malays di dalam Bahasa Melayu pada tahun 1972 melalui akhbar al-Ikhwan terbitan Sayid Sheikh al-Hadi[2].

            Menerusi penulisan juga, Za’ba telah memberikan kesedaran kepada orang Melayu bahawa pendidikan merupakan elemen penting bagi mengukuh serta memantapkan kedudukan orang Melayu. Za’ba telah mengulas mengenai pendidikan iaitu:
“Pelajaran otak atau kepandaian-kepandaian sekolah atau kolej sahaja, istimewa pula jika yang demikian itu terlalu rendah dan tidak melebihi daripada kepandaian membaca, menulis, berkira-kira dan membuat kerja-kerja kerani dan mengenal akan kesedapan karangan-karangan yang rendah dan kecil. Pelajaran yang dikatakan cukup itu hendaklah termasuk di dalamnya pelajaran-pelajaran berniaga, berjual beli, pertukaran, membuat barang-barang, bercucuk tanam dan berbagai-bagai perusahaan dan pekerjaan mengeluarkan hasil. Dalam pada itu, hendaklah pula dimaksudkan tiap-tiap seorang termesti belajar dan mengetahui kesemuanya itu.”
            Kenyataan ini menunjukkan betapa mendalamnya kefahaman Za’ba mengenai keperluan pendidikan yang diperlukan oleh orang Melayu pada masa itu bagi meningkatkan martabat bangsa dan kemajuan bangsa. Keperluan pendidikan orang Melayu pada masa itu bukan sahaja melibatkan pencapaian akademik tetapi juga memerlukan penguasaan dalam bidang kemahiran dalam menjamin pengeluaran hasil serta meningkatkan kedudukan bangsa. Karya beliau telah menyedarkan ramai golongan muda bahawa mereka sewajarnya mendapat pendidikan yang baik dan seterusnya memikul tanggungjawab menggerakkan diri dan bangsa ke arah kemajuan yang akhirnya membawa kepada kemerdekaan negara.

            Za’ba juga menzahirkan keprihatinan beliau terhadap kemiskinan yang dialami oleh masyarakat Melayu pada masa itu seperti di dalam artikel beliau yang bertajuk The Poverty of Malays dan diakhiri dengan artikel The Salvations of Malays. Penulisan beliau ini telah mendapat sambutan hangat dan pelbagai reaksi termasuk ada yang menyokong dan ada yang menentang. Penulisan beliau turut mendapat perhatian British kerana merasakan terdapat unsur yang mampu menggugat kedudukan mereka. Menurut Amat Juhari Moain (2004), beberapa langkah sekatan telah diambil oleh British seperti siasatan keatas Za’ba mengenai kegiatan yang beliau lakukan termasuk penulisan beliau di dalam akhbar.

Za’ba bukan sahaja memperjuangakan kemerdekaan Tanah Air malah turut memperjuangkan kemerdekaan minda orang Melayu daripada pemikiran dan pembinaan sikap yang kolot dan jumud. Keadaan orang Melayu pada masa itu masih lagi terikat dengan budaya dan kepercayaan karut yang tiada di dalam Islam. Banyak daripada karya Za’ba membicarakan perkara-perkara khurafat dan kepercayaan tahyul yang diamalkan oleh orang Melayu ketika itu yang menjejaskan keupayaan untuk menerima dan memasuki zaman moden serta kearah kemajuan. Antara karya beliau yang berbicara mengenai isu ini ialah ‘Falsafah Takdir’ dan ‘Perangai Seseorang Bergantung Kepada Diri Sendiri’. Beliau mengupas di dalam buku tersebut mengenai kelemahan orang Melayu yang bukan sahaja terlalu lama dijajah tetapi sifat orang Melayu yang tidak mempunyai nilai untuk berubah terutama melalui sikap. Menurut Ermy Azziaty Rozali & Mohammad Redzuan Othman (2010), Za’ba beranggap bahawa pendidikan agama yang kolot dan cetek yang tidak selari dengan kehendak syariat Islam yang sebenar menjadi kekangan kepada orang Melayu dalam mencapai kemajuan. Hal ini telah membuka mata-mata golongan muda untuk menyekat kepercayaan karut dan kolot yang melambatkan pergerakan kebangsaan dan kemerdekaan negara.

            Sumbangan beliau melalui politik ialah perjuangan secara langsung beliau dengan UMNO setelah dilantik sebagai salah seorang ahli jawatankuasa Penaja UMNO dan juga terlibat dalam merangka perlembagaan awal UMNO yang sehingga kini sebahagiannya masih berkekalan seperti saranan Za’ba dalam menambah perkataan ‘Kebangsaan’ iaitu ‘Nation’ ke dalam nama U.M.O sehinggalah wujudnya nama UMNO yang digunakan sehingga sekarang. Za’ba mula terlibat dengan UMNO dan penubuhannya setelah timbulnya kesedaran orang Melayu di seluruh semenanjung Tanah Melayu bagi menentang pembentukan Malayan Union.

Namun, masalah yang dihadapi oleh orang Melayu pada masa itu ialah semangat kebangsaan hanya berbekalkan pada kesedaran serta semangat yang tinggi sahaja tetapi intelektual mereka belum mencukupi untuk melaksanakan satu sistem atau pertubuhan yang kukuh dan kuat. Kehadiran Za’ba ini banyak membantu dalam jentera pergerakkan UMNO melalui kerja-kerja kesetiausahaan yang dilakukan oleh beliau. Beliau bertanggungjawab merangka dan menghubungi serta memujuk banyak pertubuhan Melayu yang masih bersifat dan berorientasikan negeri masing-masing supaya membuang semangat kenegerian mereka dan bersatu tanpa mengira negeri dalam menuntut kemerdekaan. Menurut Abu Bakar Abdul Hamid (1967), pembelajaran di maktab-maktab perguruan yang didirikan oleh British telah mengurangkan semangat kenegerian dan telah membentuk sikap kerjasama tanpa mengira negeri. Hal ini menyebabkan golongan pendidik termasuk Za’ba tidak mempunyai semangat kenegerian dan faham bahawa kesemua negeri harus bersatu dalam menuntut kemerdekaan.

Selain itu, Za’ba juga menjadi faktor penarik kepada masyarakat Melayu untuk bersatu di bawah satu bumbung iaitu di bawah UMNO. Keadaan politik di Tanah Melayu pada asalnya berpecah-belah serta wujudnya parti berhaluan kanan dan kiri sehingga British mengisytiharkan darurat bagi menyekat gejala politik yang keras dan membasmi pengaruh komunis. Hal ini kerana UMNO bukanlah parti politik yang pertama ditubuhkan di Tanah Melayu malah Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) dan Kesatuan Melayu Muda lebih awal ditubuhkan iaitu pada tahun 1945 dan memiliki pengaruh yang lebih besar. Oleh itu, peranan Za’ba sebagai orang tengah antara pemimpin dan masyarakat telah menguatkan lagi sokongan rakyat kepada pimpinan UMNO dalam memperjuangkan kemerdekaan Tanah Melayu. Menurut Rahmat Saripan (1973), guru pada masa itu dianggap sebagai golongan intelektual kelas kedua berbanding dengan golongan yang berpendidikan Inggeris dan berjawatan tinggi dalam pentadbiran yang sukar didekati masyarakat. Sifat kepimpinan keguruan beliau banyak menarik minat masyarakat terutama penduduk kampung. Golongan guru seperti Za’ba yang berasal daripada kampung dan didikan agama yang tinggi menyebabkan beliau mudah mendekati dan disenangi masyarakat. Penyatuan ini akhirnya telah membawa kepada kemerdekaan negara yang dikecapi rentetan daripada asas yang telah diletakkan oleh Za’ba.

Kesimpulannya, Za’ba merupakan tokoh penting yang berperanan dalam proses penuntutan kemerdekaan negara sehinggakan beliau pernah dicadangkan sebagai Presiden UMNO yang pertama tetapi ditolak kerana merasakan diri beliau tidak layak lalu mencadangkan Dato’ Onn sebagai pemimpin UMNO yang pertama. Penulisan beliau kini menjadi inspirasi kepada kalangan penulis masa kini. Sifat berani beliau dalam mengkritik dan menyuarakan pendapat dapat membuka minda masyarakat banyak diaplikasikan oleh penulis sekarang yang lebih terbuka dalam menyatakan cadangan atau pandangan baru dalam bentuk penulisan.



[1] Dilahirkan di Batu Kikir, Jempol Negeri Sembilan pada 1895 yang berasal dari keluarga kuat agama. Khatam al-Quran, hafal Yassin dan berzanji pada usia 7 tahun. Mendapat pendidikan awal di Sekolah Melayu Linggi pada usia 12 tahun dan pelajar Melayu Negeri Sembilan pertama berjaya menamatkan persekolahan sehingga ke darjah enam iaitu lulus Senior Cambridge  (Abdullah Hussain & Khalid M.Hussain, 1974).
[2] Sayid Sheikh al-Hadi merupakan tokoh islah yang banyak menghasilkan penulisan dalam bentuk novel, artikel, buku dan terjemahan. Al-Ikhwan dan Saudara menjadi medan beliau meyampaikan maklumat dan pemikiran kepada masyarakat (Adibah Sulaiman & Ezad Azraai Jamsari, 2006).

No comments:

Post a Comment

Sejarah Tahun 4 : Kaedah Pencarian Maklumat Sejarah

Sumber Sejarah Mata Pelajaran Sejarah Tahun 4 Sekolah Rendah Tajuk 1 : Mari Belajar Sejarah https://www.youtube.com/watch?v=M...