[Nota PPISMP] Pengantar Sejarah : Kritikan Sumber Sejarah

           Menurut Kamus Dewan (2005), kritikan bermaksud analisis, penilaian dan ulasan terhadap sesuatu karya sastera dan penulisan sejarah atau ulasan tentang keburukan seseorang atau sesuatu. Menurut Yusof Ibrahim, sumber dapat didefinisikan sebagai sesuatu yang boleh dijadikan punca kepada lahirnya sesuatu bentuk pemikiran atau penulisan baru. Kritikan sumber pula boleh dianggap sebagai penilaian yang dibuat terhadap sesuatu sumber bahan yang boleh dijadikan bukti kepada satu dakwaan atau penulisan.

            Tujuan kritikan sumber dibuat adalah untuk mengetahui kesahihan sesuatu fakta yang dikemukakan oleh sejarawan. Kritikan sumber amat diperlukan untuk menjadikan bidang sejarah itu menjadi luas serta tidak terikat dengan pemikiran sejarawan yang tidak memerlukan pendapat orang lain. Menurut Rozeman (2004), kritikan yang telus dan membina amat penting dalam member penjelasan yang tepat dan diterima sejarawan lain. Kritikan terbahagi kepada dua iaitu kritikan luaran dan dalaman. Kritikan luaran tertumpu kepada menentukan ketulenan sumber manakala kritikan dalaman tertumpu kepada kredibiliti sesuatu sumber.

            Sejarah Melayu telah disemat dengan pelbagai kebenaran dan keunikan yang tersendiri. Kebenaran dan keunikannya perlu dikaji dan diselidiki melalui pelbagai aspek yang meluas dan universal. Hal ini kerana, keunikan dan kebenarannya terselindung disebalik isinya yang tersurat. Sejarah Melayu bertindak sebagai salah satu rujukan penting dalam mengkaji perihal suasana kehidupan masyarakat Melayu zaman dahulu terutamanya pada abad ke-14 dan ke-15. Kajian kehidupan masyarakat Melayu zaman dahulu berdasarkan sumber barat terutamanya sumber yang dihasilkan oleh sarjana kolonial seperti R.O.Winstedt atau Frank Swettenhem agak sukar dilaksanakan kerana kebanyakan tafsiran yang dikemukakan oleh sarjana ini lazimnya berdasarkan kaca mata barat. Mereka juga dikuasai sifat entosentrisme iaitu sifat kepercayaan bahawa kebudayaan sendiri lebih unggul dari kebudayaan lain. Oleh itu, terdapat sarjana seperti Zainal Abidin Wahid yang menekankan pensejarahan setempat ditulis oleh penulis setempat kerana hanya masyarakat setempat itu sahaja yang dapat memahami suasana dan keadaan kehidupan masyarakatnya.
         
Jelaslah, karya pensejarahan tradisional umunya dan karya Sulalatus Salatin khususnya tidak layak untuk diukur atau dinilai berdasarkan kaca mata barat. Hal ini kerana terdapat perbezaan yang amat ketara antara pensejarahan tradisional dengan pensejarahan moden yang dibentuk barat. Justeru itu, karya pensejarahan tradisional sememangnya layak untuk dijadikan sumber dalam penulisan sejarah kerana kandungannya yang lebih memaparkan dan memahami suasana kehidupan masyarakat peribumi pada masa silam berbanding dengan sumber asing yang kebanyakannya ditulis oleh para sarjana kolonial.

No comments:

Post a Comment

Sejarah Tahun 4 : Kaedah Pencarian Maklumat Sejarah

Sumber Sejarah Mata Pelajaran Sejarah Tahun 4 Sekolah Rendah Tajuk 1 : Mari Belajar Sejarah https://www.youtube.com/watch?v=M...