Penjelasan
membawa maksud penerangan, penjelasan, ulasan, taksiran, malah kajian tentang
sesuatu peristiwa atau kejadian yang pernah berlaku. Pentafsir merupakan orang yang membuat penjelasan tentang perkara yang
tersurat. Segala bentuk penjelasan ialah peristiwa yang pernah berlaku pada
sesuatu ketika dahulu dan sumber-sumber mengenai peristiwa tersebut boleh
didapati. Bagi sejarawan moden, khususnya dari dunia Barat yang berpegang
kepada nilai sekularisme, landasan asas bagi penjelasan sejarah ialah
berasaskan kepada konsep sekular. Dalam erti kata lain, mereka menolak
penjelasan yang bersandarkan kepada unsur ketuhanan dan keagamaan. Pada
pandangan mereka, penjelasan tersebut lemah dari segi pensejarahannya. Hal ini
disebabkan penjelasan yang dibuat banyak tidak disertakan dengan sumber yang
nyata.
Walau bagaimanapun, penjelasan itu sendiri bererti menerangkan
sesuatu peristiwa sejarah itu dengan berdasarkan sumber-sumber yang berkaitan
dengannya. Seorang sejarawan itu perlu menerangkan peristiwa yang dikajinya
seperti sebenamya berlaku. Akan tetapi ini adalah suatu yang mustahil dicapai. Oleh
kerana itu tidaklah dihairankan jika sesuatu
peristiwa itu dijelaskan dengan cara yang pelbagai serta dari berbagai sudut
pandangan atau analisis sejarah. Bukan bererti penjelasan boleh dilakukan dengan
sesuka hati sahaja. la tetap terikat dengan sumber-sumber yang berkaitan dengan
peristiwa yang akan ditafsirkannya itu. Ertinya sumber-sumber itulah yang
menjadi landasan kepada penjelasan sejarahnya.
Penjelasan sejarah yang digunakan oleh penulis Sejarah Melayu
mempunyai unsur anakronisme. Istilah anakronisme berasal daripada perkataan anachronus. Perkataan ini merupakan
cantuman perkataan ana iaitu
bertentangan dan chronus iaitu masa.
Jadi, anachronus membawa maksud bertentangan dengan masa. Anakronisme merupakan
satu konsep dan persoalan yang berkisahkan tentang masa yang bertentangan
dengan masa yang sebenar.
Antara
konsep anakronisme yang digunakan oleh penulis ialah anakronisme dengan
membanding antara sebuah karya sejarah dengan sumber atau fakta sejarah
sezaman. Sebagai contoh kisah tentang perkahwinan antara Sultan Mansur Syah
dari Melaka dengan Puteri Radin Galuh Candera Kirana dalam Sejarah Melayu. Apa
yang menjadi sangkalan ialah perkahwinan ini berlaku pada zaman Mangkubumi
iaitu Perdana Menteri Majapahit yang ketika itu dikatakan sebagai Patih Gajah
Mada. Anakronisme dapat dilihat kerana Sulatan Mansur Syah memerintah Melaka
pada tahun 1459-1477 Masihi padahal Patih Gajah Mada meninggal dunia pada tahun
1365 dan terdapat beza 100 tahundengan zaman Sultan Mansur Syah.
Selain itu, Sejarah Melayu juga
memaparkan sifat peribadi pengarang serta percampuran dengan kesusteraan lain.
Penulisan Sejarah Melayu menampakkan sikap intelektual Tun Sri Lanang yang
berminat dengan sejarah dan suasana politik di Melaka dan Tanah Melayu serta
berminat dalam pembacaan pelbagai jenis hikayat termasuk penulisan daripada
Hindu. Hal ini adalah kerana terdapat unsur sastera Hindu di dalam Sejarah
Melayu. Sebagai contoh mengenai kisah pengembaraan Raja Suran ke negeri bawah
laut dengan peti kacanya dan kisah di Bukit Si Guntang Mahameru serta perkaitan
dengan lembu putih iaitu binatang suci Hindu.Selain pengaruh kesusteraan Hindu,
terdapat juga pengaruh kesusteraan Jawa seperti kisah Damar Wulan. Semasa
pengembaraan utusan Melaka ke Majapahit dan peristiwa peminangan Puteri Galuh
Cendera Kirana merupakan antara contoh pengaruh kesusteraan Jawa.
Selain itu, Tun Sri Lanang juga
bijak dan mahir dalam menghasilkan penulisan kesusteraan Parsi dan Arab. Gaya
penulisan yang digunakan mempunyai gaya masnawi. Tun Sri Lanang turut
menyelitkan petikan syair Arab termasuklah ayat al-Quran, perkataan Arab di
dalam Sejarah Melayu. Tun Sri Lanang mempunyai bakat dalam melukis bayangan
tentang gambaran atau kisah masyarakat Melayu yang makmur dan indah di minda
pembaca. Tun Sri Lanang bijak dalam menyentuh hati pembaca dengan menyingkap
perasaan sedih, lucu, menyayat hati dan meriah. Sebagai contoh gambaran
peperangan yang dasyat dan huru-hara.
Maka dikeluari oleh orang Singapura
terlalu sabur berperang; tetak menetak, parang-memarang, tikam-menikam serta
dengan tempik soraknya, gegak-gempitanya, tiada sangka bunyi lagi. Maka darah
di tengah peperangan itu seperti air sebak, merah rupanya pasir itu, dating
sekarang ada lagi. Maka patahlah perang orang Singapura, lalu sekaliannya undur
masuk ke dalam kota; pintu kota pun ditutup, dan dilawan berperang dari dalam
kota kira-kira sebulan lamanya.
No comments:
Post a Comment